Bedrijfsfotografie – of hoe foto’s te maken volgens de wensen van je klant

Posted on

Als bedrijfsfotograaf, gespecialiseerd in business to business fotografie, moet je in staat zijn om foto’s te maken volgens de wensen van uw klanten.

In dit specifieke geval hebben de mensen bij Bakker heeft mij gevraagd om een nieuwe serie foto’s te fotograferen voor hun nieuwe website. Ze hadden foto’s op hun oude website, maar dat waren stock foto’s die gekocht waren bij een beeldbank. Ze wilden wel dezelfde look en feel van wat ze nu hadden op hun oude site, maar in plaats van “algemene” foto’s van modellen, wilden ze hun eigen mensen te gebruiken (in feite hun personeel en partners).

Dus wat de klant eigenlijk wilde, waren beelden die vrij gelijkmatig belicht waren, met een relatief mooie en neutrale achtergrond, die professionaliteit uitstraalden. Alle foto’s waren te maken op hun kantoren in Antwerpen.

Ik had Ans Brugmans met mij als mijn make-up artist en werd door Jasmijn bijgestaan bij de fotografie en de belichting.

In de loop van de dag hebben we ongeveer 8 totaal verschillende lichtopstellingen gemaakt, waarbij de belichting elke keer helemaal veranderde. Binnen elke setup was er vaak wel ruimte om te bewegen en om met verschillende composities te spelen.

Ik gebruikte mijn studiobelichting (Elinchrom RX600) in combinatie met mijn kleine draagbare Nikon SB900 flitsers. Alle beelden zijn gefotografeerd op een Nikon D3s. Gedurende de hele dag heb ik alleen 2 prime lenzen gebruikt. Een daarvan was een Nikon 50mm f/1.4 lens en de andere was een Nikon 85mm f/1.4 lens. Ik verkies om met prime lenzen te werken, eerder dan met zoomlenzen, omdat prime lenzen scherper zijn, een hoger contrast hebben en over het algemeen veel lichter zijn dan zoomlenzen. Voor een opdracht als deze is het volgens mij niet nodig om met zoomlenzen  te werken als je zowel de belichting en de hele situatie onder controle hebt. Het cadreren van de foto is dan slechts een kwestie van je te verplaatsen naar voren of naar achteren om je beeld te composeren. Je benen zijn nog altijd je beste “zooms”!

Natuurlijk, alle foto’s werden in het RAW formaat gefotografeerd en kregen nadien een grondige nabewerking in Adobe Lightroom.

De beelden worden nu gebruikt op hun site, die er zo uitziet (op www.bakker.be) en die er volgnes mij prachtig uitziet (zie screenshots hieronder). Website gemaakt door Van Katoen (Damien Dubois).

bedrijfsfotografie - fotografie voor een bedrijfswebsite - www.jurgendoom.be
bedrijfsfotografie - fotografie voor een bedrijfswebsite - www.jurgendoom.be
bedrijfsfotografie - fotografie voor een bedrijfswebsite - www.jurgendoom.be
bedrijfsfotografie - fotografie voor een bedrijfswebsite - www.jurgendoom.be
bedrijfsfotografie - fotografie voor een bedrijfswebsite - www.jurgendoom.be
bedrijfsfotografie - fotografie voor een bedrijfswebsite - www.jurgendoom.be
bedrijfsfotografie - fotografie voor een bedrijfswebsite - www.jurgendoom.be
bedrijfsfotografie - fotografie voor een bedrijfswebsite - www.jurgendoom.be
bedrijfsfotografie - fotografie voor een bedrijfswebsite - www.jurgendoom.be
bedrijfsfotografie - fotografie voor een bedrijfswebsite - www.jurgendoom.be

2 Replies to “Bedrijfsfotografie – of hoe foto’s te maken volgens de wensen van je klant”

  1. Vakwerk! De woordspeling ‘Met Jürgen Doom komen uw foto’s voor de bakker’ borrelt spontaan in mij op 🙂
    Maar nu even serieus. Studioflitsen? Wacht tot Joe ‘I eat SB-900’s for breakfast’ McNally dat hoort!

Comments are closed.