Nikon D3s ISO 102400

Posted on

Nikon’s D3s ISO 102400 …

In de begindagen van de digitale fotografie was er heel wat te doen om de “ruis” die men vaststelde in foto’s die gemaakt waren bij hogere ISO-waarden (ASA voor de “old-school” fotografen).  Digitale ruis herken je als eigenaardige “artefacten” of puntjes in een andere kleur in de foto dan de kleur dat het eigenlijk zou moeten zijn.  Daardoor krijg je “vuile” beelden die bovendien aan scherpte missen.

Ik herinner me nog goed mijn eerste digitale Nikon, een D100, waar je niet ongestraft boven ISO 400 kon gaan.  Deed je dat wel, dan mocht je tussen de ruis door het beeld zoeken, zeker als je naar ISO 1600 ging.  Met de D200 was het een beetje beter, maar nog niet spectaculair.  Vanaf ISO800 moest je beginnen oppassen wat je deed om niet ten onder te gaan in een zee van digitale ruis ….

De stap naar de D3 was eigenlijk een “giant leap”, een geweldig grote sprong.  Plots kon je zonder veel nadenken gevoeligheden van 800 en 1600 ISO gebruiken en als het even moest was 3200 ook nog mogelijk  Enkel van de ISO 6400 probeerde ik gewoon af te blijven.

En sinds de D3s is ISO eigenlijk geen “issue” meer.  Moet ik ISO 6400 gebruiken, dan doe ik dat gewoon. Al probeer ik natuurlijk mijn ISO steeds zo laag mogelijk te houden.

Gisteren, na een avondje opnamen in het mooie en zonnige Antwerpen, zat ik nog wat na te praten op het terras bij mijn broer. Het werd ver na zonsondergang, de BBQ werd stilaan koud en de laatste glazen werden gedronken toen ik toch maar besloot af te zakken naar huis.  Om de een of andere reden kwam het op fotografie en voor we het allemaal goed besefte haalde ik mijn toestel weer boven, schroefde er een 50mm 1.4 op en probeerde nog snel een shot te maken van mij broer.

Nu, het was na middernacht, dat wil zeggen dat er enkel kunstlicht was dat voor enige verlichting zorgde.  In dit geval, een lampje van 40 of 60 Watt, zo ongeveer 3 meter links van mijn broer verwijderd.  Dat was zowat het enige licht dat ik had.   ‘t Was zelfs zo donker dat de autofocus het nagenoeg liet afweten.  Scherpstellen op de ogen? Waar zijn die ogen juist?

En de instellingen op de camera?  Wel, f1.4 (om een kleine scherptediepte te hebben), 1/160 sec om geen bewegingsonscherpte te krijgen en ISO 102400.  Alstublieft. Dankuwel!

De foto werd door Lightroom gedraaid, maar langer dan een paar minuten heeft dat niet geduurd. Et voila, een prachtexemplaar (u mag zelf kiezen of het om de esthetische eigenschappen van de foto in het algemeen, dan wel om mijn broer in het bijzonder gaat ….).

Nikon D3s ISO102400

4 Replies to “Nikon D3s ISO 102400”

  1. Indrukwekkend. Ik ben zelf nooit echt onder de indruk geweest van die zogezegd legendarische hoge-iso prestaties van de D3 (wat anderen ook beweren), maar de D3S lijkt inderdaad beter te presteren… Wel noise reduction toegepast in Lightroom veronderstel ik dan?

    Roel

  2. Roeland, ik heb idd wat noise reduction toegepast in Lightroom. En het beeld is niet haarscherp, en ik heb het wat gedesatureerd …. maar zoals je zegt, het blijft indrukwekkend, niet? Vroeger was dit gewoon onmogelijk geweest en nu neem ik een beeld bij licht waarbij je eigenlijk geen krant meer kan lezen ….

  3. Zo ver kan ik mijn 5D’s nie drijven! ‘t is idd nie meer normaal. Maar wel handig voor die omstandigheden waar een spontaan moment anders nooit ging worden vastgelegd. Chique blog trouwens!

Comments are closed.