Gratis fotograaf!

Posted on

Alles gratis“, moet de organisatie gedacht hebben. En dus ook de fotograaf, die het event komt fotograferen …..

Onderstaand mailtje kwam in mijn mailbox terecht en dit via de beroepsfederatie van fotografen:

Beste

Stel uw fotografiewerk voor aan meer dan 1.000 ondernemers. Van A tot B November komen Topondernemers vanuit heel de wereld vertellen over hun nieuwste strategiën.
Voor dit evenement zijn wij nog op zoek naar een getalenteerde fotograaf die op vrijwillige basis één of meerdere dagen van het seminarie op beeld wilt zetten.
Wij communiceren uw contactgegevens naar alle deelnemers zodat zij bij u terecht kunnen voor eventuele toekomstige opdrachten.
Voelt u zich geroepen om als fotograaf te schitteren tijdens XX business seminar?

Neem dan contact op met ons via e-mail op y@z.com of telefonisch op Q en dit voor dinsdag 24 November 11u.

Meer informatie over het evenement vindt u op www.xyz.com

Wij kijken er al naar uit u te ontmoeten!

Met vriendelijke groeten

X.

Dit was de reactie die ik naar de beroepsvereniging terugstuurde om te wijzen op mogelijke “gevaren” van deze opdracht.

Beste (beroepsfederatie), ik denk dat hierbij best een woordje bij moet , om “overenthousiaste” fotografen op voorhand te waarschuwen. Wat Y eigenlijk aanbiedt is;

1. kom gratis het event coveren, geef ons alle beelden zodat we ze vrij kunnen gebruiken, maar de fotograaf krijgt niets terug voor zijn/haar diensten ….
2. 1000 deelnemers van over de hele wereld, wat is de kans dat die naar een (Belgische) fotograaf op zoek zijn, waarom zouden ze u nemen (je bent een event fotograaf en ze zoeken misschien een studiofotograaf, of een bedrijfsfotograaf …..).
3. op welke manier wordt je naam gecomuniceerd? Ergens onderaan in een voetnoot van het programma, ergens een onvindbare link op hun site, of wordt je site en naam getoond voor dat elke spreker begint te praten …..

Ik heb al heel wat events gecovered, van kleinschalig lokaal tot grootschalig internationaal, en het extra werk dat daaruit voortvloeit is bijna nihil. Als je er al eens iets uit haalt, dan is het meestal bij de kleinschalige projecten (ah, jij bent fotograaf te XXX, …. dat is vlakbij …..), maar zeker niet bij internationale events. Mensen zijn daarin niet geïnteresseerd.

Ingaan op dit voorstel is hat laatste wat je moet doen, alleen al omdat gratis werken niet loont (gratis betekent nog altijd dat er geen geld voor betaald werd/wordt en dus niets waard is). En bovendien bouw je een stevige reputatie op als “de fotograaf die gratis komt fotograferen”. Tot slot, je haalt het vak van fotograaf naar benden en neemt potentieel werk weg ….

En dit is wat ik naar de organisatie stuurde …..

Beste X,
via mijn beroepsvereniging kreeg ik een email van u, waarin u vroeg naar een fotograaf die een event voor u wou fotograferen, met als vergoeding “naamsvermelding/naamsbekendheid”.

U zal wellicht iemand vinden – een onervaren fotograaf, een opportunist, iemand die weinig werk heeft, ….. – die dit wil doen op die voorwaarden – want waarom zou een pro, die wel werk heeft en een voldoende klantenbestand, tijd, energie en al zijn ervaring steken in iets wat mogelijks, heel misschien een nieuwe klant kan opleveren (voor wie hij dan ook gratis gaat moeten werken?).

Echter, ik wens u toch op het volgende te wijzen. Mensen die dit op dergelijke basis doen hebben waarschijnlijk weinig of helemaal geen ervaring met zulke events. De foto’s die daaruit dan voortvloeien gaan dat onvermijdelijk reflecteren en gaan de bekendheid en visibiliteit van uw event niet goed doen.. U gaat uiteindelijk met beeldmateriaal zitten dat ondermaats en zelfs onbruikbaar is. Uw event gaat mogelijks op een zwakke manier in beeld gebracht worden, zonder de mogelijkheid dit alsnog te verbeteren/te herdoen.

Dit is voor niemand goed. Niet voor u. Niet voor de fotograaf. Niet voor beide sectoren. Voor niemand dus…..

Er zijn dan ook geen “winnaars” in dit verhaal, enkel verliezers. Dat is jammer genoeg de “hidden cost of being cheap”.

Als beroepsfotograaf bloedt mijn hart bij het zien van beelden van zogenaamde fotografen die kwaliteit leveren die het woord kwaliteit niet waardig is. In die context schrijf ik u deze mail, in de ijdele hoop u op voorhand te wijzen op de mogelijke consequenties van uw voorstel.

Indien u alsnog van mening zou veranderen, aarzel dan niet een beroepsfotograaf te contacteren in het besef dat het een investering is die eerder opbrengt dan dat ze kost.

Met vriendelijke groeten,

Jürgen Doom

en dit is een greep uit de reacties die ik kreeg op mijn mail naar de beroepsfederatie, van collega fotografen ….

Ik sluit me aan bij je betoog, zeker voor wat deze opdracht betreft.

Het is natuurlijk zeer slim van hen, gewoon de vraag stellen en kijken hoe of wat. Komt er iemand opdagen, een mail versturen… en kan hun heel veel geld doen besparen. (Daar is het hun om te doen)

Beste Jürgen,

Heb je duidelijk en overzichtelijke relaas gelezen en ben het volledig met je eens. Het is zeer goed om wat vele collega’s tss de lijnen hopelijk wel inzien toch effe duidelijk wit-zwart 😉 op papier te zetten!

Met vriendelijke en creatieve lichtgroeten,

Beste Jurgen,

ik denk eveneens dat jij 100% gelijk hebt, als ik het voorstel las was mijn eerste gedachte ook : “tiens, is missschien goed als reclamestunt”
maar nadien ben ik net dezelfde tegenargumenten als jij gaan bedenken …

dus ik ga er alvast niet op in

groot gelijk, Jürgen,

ik heb deze aanvraag ook gewoon laten passeren. 1000 professionals en de fotograaf moet het maar gratis doen?

Tot slot, bij zulke vragen en emails doe ik altijd mijn best om positief te blijven. Het heeft geen zin om na te trappen of wild om zich heen te schreeuwen. UIteindelijk is de organisatie vrij om deze vraag te stellen (en eerlijk gezegd denk ik wel dat er altijd zullen zijn die gratis willen werken). Maar door iedereen te wijzen op wat er uiteindelijk kan gebeuren is het niet ondenkbaar dat het resultaat van de vraag toch nog positief uitdraait.

3 Replies to “Gratis fotograaf!”

  1. Beste Jurgen,

    Kan je ons op de hoogte houden van een eventuele reactie van de organisatie? Benieuwd als en hoe ze reageren. Bedankt alvast!

  2. Ook benieuwd naar hun reactie. Misschien valt er bij de beroepsvereniging van copywriters binnenkort een vraag vanwege deze organisatie in de bus om – gratis uiteraard en 'voor de naambekendheid' – een antwoord op jouw mail te bedenken 🙂

  3. Ach ja, dit is wel zo'n bekende… Ik reageer daar helemaal niet meer op. Te veel moeite. Ga je tóch voor niets je dure tijd er in steken. Wel opvoedkundig, maar deze lieden voedt je nooit op.

    Ooit kreeg ik een dergelijk verzoek van een beursorganisatiebureau. Die heb ik dus maar laten bungelen. Tot mijn grote verbazing werd ik een paar dagen later gebeld door de voorzitter van de organisatie waar de beurs voor werd georganiseerd. Of ik de fotografie op mij wilde nemen, de beursorganisatie had geen fotograaf kunnen regelen. Alles uiteraard tegen het passend honorarium. Er lagen ook aanvragen van exposanten voor fotografie, die kon ik misschien wel gelijk meenemen..? Ja dus.

    Deze kans had ik waarschijnlijk gemist wanneer ik wel op het verzoek van de huisdieren was ingegaan.

    Saillant detail: Op de staatsiefoto's van de bobo's en juju-mannen stonden telkens de mensen van het organisatiebureau 'flankerend' opgesteld. En natuurlijk heb ik deze lieden uit beeld gelaten, ik ben soms een heel erg náár mannetje.

    Het kwam mij achteraf op commentaar te staan van de zijde van het organisatiebureau, die met deze foto's kennelijk goede sier hadden willen maken op hun website of in een brochure. Mijn commentaar: "Ja sorry hoor, wanneer je nier voor fotografen wenst te betalen maar wel mee wilt liften op andermans kosten heb je met mij gewoon pech. En ik neem in principe alleen de voor dit event belangrijke mensen mee…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *