Wat ben ik nu eigenlijk gaan uitspoken, daar in Shanghai?
Wie haalt het in zijn hoofd om een freelance fotograaf uit Leuven naar de andere kant van de wereld te sturen?
Wel, een goede klant van mij, natuurlijk ….
‘t Zit zo. Ik moest voor die klant portretten maken van hun sales mensen. Een heel deel van de mensen kwamen samen in “den Hilton” in Brussel voor een tweedaagse conferentie. Een ideale gelegenheid dus om iedereen even te laten fotograferen.
Ze zegden me ook dat ze de week daarop dezelfde conferentie gingen organiseren in Shanghai, en daarom vroegen ze me of het ging mogelijk zijn om snel enkele van de foto’s van Brussel te verwerken en hun door te sturen, zodat ze die foto’s dan de week daarop zouden kunnen tonen aan hun “locale” fotograaf, zodat die een beetje gelijkaardige beelden zou maken.
Geen probleem voor mij, maar langs mijn neus weg liet ik hun verstaan dat indien ze problemen hadden om een fotograaf te vinden in Shanghai, ik gerust voor hun de foto’s daar ook kon maken.
En voor je het weet zit je dus richting Shanghai …..
Leuk, alhoewel het wel een paar probleempjes met zich meebracht. Hoe vervoer ik veilig mijn lichten en welke lichten gebruik ik ervoor?
Ik heb Elinchrom studio lichten, maar die zijn zwaar en fragiel. Niet goed dus voor vliegtuigreisjes.
Dus opteerde ik ervoor een lichte, mobiele setup klaar te maken op basis van 3 SB-900 flitsen, een mobiele witte achtergrond, een softbox, een paraplu en een reflector. Al deze zaken (behalve dan de achtegrond) passen in mijn rugzakje (inclusief Manfrotto staanders), dus dat kon zeker makkelijk de vlieger op.
Ik voorzag 1 flitser, de hoofdflits als het ware, van een draagbare softbox (Easylight), de achtergrond werd belicht door een flits in een paraplu te flitsen, die dan egaal het licht over de achtergrond verspreidde, en een derde lichtje maakte ik aan de achtergrond vast. Dat diende als “haarlichtje”.
De setup zag er ongeveer zo uit
Het hoofdlicht met de softbox heb ik voorzien van een halve CTO filter, en het haarlichtje van een kwart CTO filter. De achtergrondbelichting heeft geen filter. Door mijn witbalans op “Tungsten” te zetten, maakte ik daardoor de achtergrond lichtblauw, maar werd de geportretteerde neutraal belicht. Een eenvoudige manier om op je achtergond een “dégradé” te zetten.
De 3 flitsen werden allen aagenstuurd door pocketwizards.
Het resultaat van de shoot zag er dan zo uit:
Door alle foto’s een gelijkaardige behandeling te geven (kleurtemperatuur, etc ….), kreeg ik alle beelden op een zelfde manier gepresenteerd, uitgelicht en met dezelfde achtergrond:
Foto’s werden gemaakt met de D3 op ISO 400 en met de vaste 105mm 2.8
Het resultaat is in mijn ogen een portret dat gerust in een studio gemaakt zou kunnen zijn. Had je niet geweten dat het op locatie was gefotografeerd, dan had je dat zeker gedacht. Maar dat dan zoiets met 3 SB-900’s kan, dat maakt het voor mij alleen maar interessanter.
‘t Was niettemin een geweldig leuke opdracht die – voor wat mij betreft – gerust voor herhaling vatbaar is.
Dit moet inderdaad een mooie ervaring geweest zijn met ongetwijfeld een puik resultaat!
Interessant logje! Niet alleen op technisch vlak, maar ook op gebied van communicatie … iets langs de neus weg laten verstaan kan vergaande positieve gevolgen hebben!
Ge hebt dat goed aangepakt ! Technisch en commercieel hoogstaand…