Nikon D4 – en de visie van de freelance fotograaf ….

Posted on

Vrijdag 6 januari was ik uitgenodigd bij Nikon voor de voorstelling van … euh, … iets nieuws.

Bij het telefoontje dat ik een weekje eerder kreeg van het PR bureau Hill+Knowlton strategies – of ik geïnteresseerd was om te komen kijken naar de lancering van een nieuw Nikon product – trachtte ik los te peuteren over wat het ging.  Was het misschien de voorstelling van de nieuwe reflexcamera, D4 genaamd?  Maar ze hielden – geheel naar Nikon traditie – de lippen stijf op elkaar en losten niets.

Toen de ochtend van 6 januari het persbericht binnenliep dat de D4 gelanceerd ging worden, wisten we natuurlijk direct waarover het die avond in Evere – waar de Nikon Head Quarters gevestigd zijn – zou gaan.

En jawel, na een hartelijke ontvangst met lekkere drankjes werden we een uur lang geëntertaind door quizmaster Maarten Goossens – het opperhoofd van Nikon NPS – die ons van naaldje tot draadje uit te doeken deed welke veranderingen – en vooral verbeteringen ten opzichte van de Nikon D3s – er bij de Nikon D4 aangebracht waren.

Nikon D4 - taken with iPhone & Instagram

Voor een volledige beschrijving van de specificaties van het toestel kan ik verwijzen naar de site van Nikon, naar de bespreking van collega’s Nikon Caignie en Rob Mitchell …. dus daar hoef ik geen blogruimte meer aan op te vullen. Bovendien ga ik niet alle aspecten bespreken.  Ik ga niet in op de geweldige video mogelijkheden (full HD bijvoorbeeld), noch op de details van de geavanceerde onderwerp-herkenning, de sensormodule, de connectiviteit, het nieuwe LCD-scherm, etc, etc … Wat ik je wel wil meegeven zijn een paar bedenkingen (of de “visie”) die de professionele freelance  fotograaf zich bij al dit technologisch vernuft maakt – en welke voordelen ik zie in het gebruik van de D4 over zijn kleine broertjes D3 en D3s (waarmee ondergetekende elk 2 jaar lang full-time mee gewerkt heeft en dus kent als zijn broekzak).

Pixels.

Op het internet en dan voornamelijk op sociale netwerksites zoals facebook en twitter lees ik hier en daar dat sommige collega’s nogal ontgoocheld zijn over het aantal pixels dat de D4 heeft.  En inderdaad, met 16 miljoen pixels ga je niet kunnen “concurreren” met de middenformaatcamera’s die tegenwoordig over 90 miljoen pixels kunnen beschikken.  Maar als freelance fotograaf, die dagelijks het land afdweilt voor opdrachten allerhande, ben ik maar wat blij dat het er geen 25 of 30 miljoen geworden zijn.  De meeste van mijn beelden worden hooguit op A3 formaat geprint en af en toe wordt er eens een poster of zelfs een billboard van gemaakt.  En dat – tot nu toe – met ongeveer 12 miljoen pixels.  Nooit een klant gehad die meer vroeg dan 12 miljoen pixels.  Dus, 16 miljoen is, voor wat mij betreft (en ik denk voor 95% van de collega’s), ruimschoots genoeg.  Heeft de klant er echt meer nodig, dan huur ik wel een ander toestel als het moet … maar ik zie dat niet snel gebeuren.  Dus, die hele pixelrace gaat echt aan mij voorbij.  En ook aan de Nikon.  Daarvoor, danku Nikon D4!

ISO

Ooit al eens 3 maanden (laat staan 7 jaar) aan 1 stuk freelance fotograaf geweest?  Ja? Nee? Wel, ik wel.  En wat ik inmiddels weet over freelance fotografie voor een waaier van nationale en internationale klanten is dat je in zoveel wisselende lichtomstandigheden komt dat je af en toe wel eens graag je ISO settings boven de ISO800 laat komen.  Hier en hier vind je daar een voorbeeldje van.  Wel, de D4 gaat daar helemaal in mee.  In plaats van me heel veel pixels te geven – die dan onvermijdelijk voor heel wat ruis zorgen in de hogere ISO’s – geeft de Nikon D4 me best genoeg pixels die nagenoeg geen ruis vertonen.  Het bereik is van ISO50 – ideaal voor studiowerk – naar (ahum) ISO204800 (mag het iets meer zijn, meneer?).  Vanaf nu is het enige waar ik dus moet op letten het feit dat ik mijn portretsessies moet plannen wanneer de maan tussen het eerste kwartier en laatste kwartier staat ….

Nee, serieus, dergelijke ISO waarden geven me zoveel mogelijkheden bij weinig licht, dat ik altijd in staat ga zijn om met een goede foto’s terug thuis te komen. Bovendien krijg ik daardoor de ultieme vrijheid in het combineren van omgevingslicht met flitslicht.  Want mijn belichting zal niet meer afhangen van de beperkingen van het aanwezige licht, maar van de creativiteit van het combineren van het aanwezige licht met eventueel flitslicht. En die verhouding zal ik volledig zelf kunnen bepalen.  Danku, Nikon D4!

Focus

Laat ik duidelijk zijn, ik ben nooit onder de indruk geweest van de focus van de Nikon D3.  De opvolger daarvan, de Nikon D3s, presteerde al een heel stuk beter, maar toch niet volledig naar mijn zin.  Mijns inziens was dat een van de (weinige) minpunten aan deze 2 body’s.  Maar zoiets hoort tot het verleden, als ik de specs mag geloven.  Er zit namelijk een totaal vernieuwd focus systeem in, waarbij je veel betere resultaten gaat krijgen – snellere, accuratere focus, met alle toeters en bellen zoals focustracken etc, etc … .  Met andere woorden, daar waar je nu goed belichte en vrij van ruis zijnde foto’s kan maken tussen het eerste kwartier en laatste kwartier van de maan, kan je tevens vlot focussen bij zo weinig licht. En dat is iets waar ik als freelance fotograaf geweldig naar uitkijk.  Want ik kom meermaals in situaties waar er echt wel heel weinig licht is om te focussen – denk maar aan events, maar ook voor portretten in donkere ruimten.  Dus, ik kijk geweldig uit naar dit nieuw ontwikkelde focussysteem.  Danku, Nikon D4!

Prijs

Tot slot is er de prijs.  Daar waar ik verwacht had dat de prijs van de Nikon D4 ergens rond de 3500€ (excl BTW) zou liggen, ligt dit een flink stuk hoger (ergens rond de 4800€ excl BTW).  Een stevig prijskaartje, waarschijnlijk voornamelijk te wijten aan het feit dat de Nikon D4 heel goede videofuncties heeft.  En hoewel dat helemaal mijn winkel niet is, heb ik de videofunctie van de D3s al voor klanten moeten gebruiken.  Het feit dat ik dat nu nog beter kan, kan ik alleen maar toejuichen. En, als we alles positief willen bekijken, dan zullen enkel beroepsfotografen dergelijk toestel willen aanschaffen – wat ons meteen een streepje voor geeft op de vele amateurfotografen die tegenwoordig met een D3 of D3s rond hun nek lopen, maar er eigenlijk amper of niet mee kunnen werken.  Om dan een kleine 6000€ uit te geven aan een nieuw toestel, daar zullen velen op afknappen.

Besluit

Mijn besluit – en inmiddels bestelling – staat vast.  De Nikon D4 is de “way to go” voor elke “professional’ die mee wil met zijn tijd en de huidige technologie.  Het zal nog wachten zijn tot na Valentijn – 22 februari om precies te zijn – vooraleer  we deze rakker in onze handen zullen krijgen, waarna we na grondige doorname van de handleiding er mee aan de slag kunnen.  En voor die handleiding hebben we welgeteld 1 week de tijd, want het eerste kwartier begint op 1 maar 2012!.

Tot slot wil ik nog de mensen van Nikon bedanken, in het bijzonder Maarten Goossens, alsook de mensen bij Hill+Knowlton voor de uitnodiging, de fijne voorstelling, de lekkere Sushi achteraf en het feit dat Nikon echt wel moeite doet om naar de mensen te luisteren die hun producten dagelijks op de proef stellen!

 

2 Replies to “Nikon D4 – en de visie van de freelance fotograaf ….”

  1. Beste Jurgen… heel mooie omschrijving van het nieuwe top-werkpaard van Nikon !! En alhoewel ik niet in je dankwoord sta (begrijpelijk) voel ik me toch mooi aangesproken dat ik samen met het Nikon team, regelmatig hun super producten mag vertegenwoordigen en toelichten 🙂

  2. Pingback: 4 « Evy Raes

Comments are closed.